Ο φόρος επί των εισιτηρίων θα επιστρέψει

ΑΝΑΡΤΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ADMIN   1 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2019

Την Τρίτη, την ίδια ακριβώς μέρα που η «Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου εκτοξευόταν στην κορυφή των υποψηφιοτήτων για τα Οσκαρ, μια μικρή ομάδα εκλεκτών ανθρώπων του ελληνικού σινεμά, σκηνοθέτες–παραγωγοί, οι περισσότεροι πάνω κάτω της δικής του γενιάς, που επίσης μας εκπροσωπούν συχνά στο εξωτερικό, σε μεγάλες διοργανώσεις, είχαν, επιτέλους, μια συνάντηση με τη Μυρσίνη Ζορμπά στο υπουργείο Πολιτισμού.



Και λέμε «επιτέλους» γιατί ήταν μια συνάντηση που επίμονα τη ζητούσαν όσο πιο πιεστικά γίνονταν τα προβλήματα του ελληνικού κινηματογράφου– συνάντηση που είχε αναβληθεί μία φορά και άλλη μία είχε ναυαγήσει οικτρά στην προσπάθεια του υπουργείου να τη συνδυάσει με εκδήλωση υπέρ της σωτηρίας της «Αλκυονίδας» (sic).

Αυτή τη φορά, όμως, η διάρκειας μιας ώρας συνάντηση της υπουργού με την Ενωση Σκηνοθετών Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ), την πρόεδρό της Ελίνα Ψύκου και τα μέλη της διοίκησης και του σωματείου, Μάρκο Χολέβα, Πέννυ Παναγιωτοπούλου, Αργύρη Παπαδημητρόπουλο, Αλέξη Αλεξίου και Παναγιώτη Φαφούτη, διέλυσε τα σύννεφα, αποκατέστησε την επικοινωνία, λείανε το έδαφος και για μελλοντικές συναντήσεις και –το κυριότερο– είχε και κάποιες πολύ καλές «ειδήσεις» από τη μεριά της υπουργού.

Η Μυρσίνη Ζορμπά ήταν καλά ενημερωμένη, λένε οι πληροφορίες μας, για τα κινηματογραφικά προβλήματα και κυρίως για τις θέσεις της ΕΣΠΕΚ για μια «συνολική, συντονισμένη και σταθερή εθνική κινηματογραφική πολιτική», που πρόσφατα κυκλοφόρησαν ως δυναμικό μανιφέστο με τίτλο «Δώσε λίγη αγάπη στον Ελληνικό Κινηματογράφο» με τις υπογραφές πάνω από 170 ανθρώπων του σινεμά. Και είχε τουλάχιστον μία σοβαρή υπόσχεση να τους δώσει.

Μία υπόσχεση που αφορά το σημαντικότερο, ίσως, αίτημα του κινηματογραφικού χώρου από τις 13 Αυγούστου του 2015, τότε που ψηφίστηκε στη Βουλή από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛΛ. το τέταρτο μνημόνιο και μαζί του έκανε φτερά ο βασικός πόρος του ελληνικού σινεμά (και του ΕΚΚ), δηλαδή ο ειδικός φόρος επί των εισιτηρίων, που επέστρεφε στις ταινίες και τις καθιστούσε «αυτοχρηματοδοτούμενες».

Η Μυρσίνη Ζορμπά έχει προτεραιότητά της την αποκατάσταση του ειδικού φόρου επί του εισιτηρίου. Η εποχή (βγήκαμε από τα μνημόνια· δεν βγήκαμε;) το επιτρέπει, φτάνει να βρεθεί ένα δημοσιονομικό ισοδύναμο, που δεν είναι και τόσο τραγικό – το ποσό που απέδιδε απευθείας το υπουργείο Οικονομικών στο ΕΚΚ είναι μικρό (5-6 εκατομμύρια), αλλά απολύτως απαραίτητο. Επιπρόσθετα, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Γιάννης Δραγασάκης είχε από τότε, το 2015, υποσχεθεί «άμεση διορθωτική παρέμβαση», η οποία, βέβαια, δεν έγινε, αλλά τώρα είναι καιρός να γίνει. Μια συνεργασία των δύο υπουργείων μπορεί να είναι πολύ αποτελεσματική.

Επιπλέον, η υπουργός Πολιτισμού φαίνεται να συμμερίζεται τις ανησυχίες του κινηματογραφικού κόσμου για τις δυσλειτουργίες του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου – εξακολουθεί, για παράδειγμα, μετά την παραίτηση της Ελισάβετ Χρονοπούλου, να έχει ένα μέλος μείον στο Δ.Σ. του, ενώ δεν λησμονιούνται εύκολα οι συνεχείς κρίσεις και αναδιαρθρώσεις της διοίκησής του τα τελευταία τρία χρόνια.

Η Μυρσίνη Ζορμπά συναντιέται σήμερα με το Δ.Σ., έχοντας στο μυαλό της, φαντάζεται κανείς, μια επισήμανση που της έκαναν προχθές τα μέλη της ΕΣΠΕΚ: Πώς γίνεται και το Δ.Σ. του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, διορισμένο τον Μάρτιο του 2015, να παραμένει ίδιο και απαράλλαχτο στη θέση του, χωρίς να έχει συγκρουστεί ούτε μία φορά με την Ελίζ Ζαλαντό και τον Ορέστη Ανδρεαδάκη; Μήπως γιατί, εκτός όλων των άλλων (συνείδηση του ρόλου του, μετριοπάθεια, διάθεση συνεργασίας κ.λπ.), αποτελείται, σε αντίθεση με το ΕΚΚ, μόνο από σχετικούς με το σινεμά ανθρώπους και όχι ιστορικούς, αρχιτέκτονες και νομικούς;

Αλλωστε, σε μια εποχή που υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής και ΕΚΟΜΕ μοιράζουν εκατομμύρια στην κινηματογραφική πιάτσα, στηρίζοντας μέσω του cash rebate (επιστροφή του 30% των εξόδων τους) ολοκληρωμένες ξένες και ελληνικές παραγωγές, χωρίς ούτε ένα καλλιτεχνικό κριτήριο, η θωράκιση του ρόλου του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου γίνεται ακόμα πιο σημαντική. Διότι αυτό είναι που αναδεικνύει και στηρίζει τα εγχώρια ταλέντα, που, καλή ώρα, φτάνουν στα Οσκαρ. Σαν τον Λάνθιμο, που παρεμπιπτόντως υπέγραψε το κείμενο της ΕΣΠΕΚ.

Συντάκτης: Βένα Γεωργακοπούλου
ΠΗΓΗ: efsyn.gr